merkez@anadolulpgdernegi.org.tr

EPDK Ulusal Stokla Ilgili Ceza Veremeyecek – Mayis 2012

EPDK Ulusal Stokla Ilgili Ceza Veremeyecek – Mayis 2012

Artik EPDK, Ulusal stok tutma zorunluluguna uyulmadigi gerekçesiyle firmalara idari para cezasi düzenleyemeyecek. Ulusal Petrol Stok Komisyonu, ulusal stok tutma yöntemi, miktari, cinsi, süresi, yeri vb konularda düzenleme yapana kadar, lisans sahiplerinin ulusal stok tutma zorunlulugu bulunmamaktadir. .

5015 sayili Petrol Piyasasi Kanunu’nun 16. maddesine dayanilarak, 28.01.2005 tarihli resmi gazetede yayinlanan Bakanlar Kurulu’nun 13.1.2005 ve 2005/8374 sayili karariyla olusturulan Ulusal Petrol Stok Komisyonu’na Enerji Bakanligi Müstesari baskanlik yapiyor. Komisyon,  Milli Savunma Bakanligi, Içisleri Bakanligi, Disisleri Bakanligi, Maliye Bakanligi, Hazine Müstesarligi, PIGM ve EPDK temsilcilerinden olusuyor.

Ulusal stok esas gün sayisinin belirlenmesi, artirilmasi, yönetimi, getirilebilecek yükümlülükler, stokun temin süresi, cinsi, miktari ve stoklama yerinin belirlenmesi, stoka dair petrol ve hizmet alimlari, stok ve stoklamaya iliskin kararlar alinmasi, petrol stoklarindan olaganüstü hallerde satis yapilmasi ile Bakanlar Kuruluna sunulacak tekliflerin hazirlanmasi gibi konularda karar verme yetkisi Ulusal Petrol Stok Komisyonu’na ait. Ilgili yasaya göre Komisyon kararlarini Enerji Bakanligi uyguluyor.

Ulusal stok konusunda EPDK’nin düzenleme yapma yetkisi bulunmuyor.

Petrol Piyasasi Lisans Yönetmeligi’nin 18. maddesinin 6. fikrasi “Ulusal stok hesabinda esas alinacak günlük ortalama ürün miktari, bir önceki dagitim projeksiyonu döneminde ikmal edilen akaryakit miktarinin 360’a bölünmesi suretiyle hesaplanir. Dagitici lisansi sahiplerinin yükümlülükleri kapsaminda tutulacak stok miktari, 3 bin 300 ton veya esdegeri hacim ölçüsünden az olamaz ” seklinde düzenlenmis. EPDK, bu yönetmelik dogrultusunda, 27.11.2008 tarih ve 1863/58 sayili karariyla ulusal stok tutma yükümlülügünü yerine getirmedigi gerekçesiyle, bir akaryakit dagitim sirketine idari para cezasi düzenlemisti. Firma, cezanin iptali için Danistay nezdinde açtigi davada, cezanin dayandirildigi yönetmelik hükmünün yürütmesinin durdurulmasini da talep etti. Talep üzerine,  Danistay 13. Dairesi, 09.12.2009 tarih ve 2009/566E sayili kararinda, Kurum’un ulusal stok konusunda düzenleme yapma yetkisinin olmadigina karar vererek Petrol Piyasasi Lisans Yönetmeligi’nin 18. maddesinin 6. fikrasinin yürütmesini durdurdu.

Danistay kararinin gerekçesinde; ulusal petrol stoguyla ilgili düzenleme yapma yetkisinin sadece Ulusal Petrol Stok Komisyonu’na ait oldugu, Komisyon’un düzenlemelerini Enerji Bakanligi’nin uygulayabilecegi ve EPDK’nin ulusal stokla ilgili düzenleme yapma yetkisinin olmadigi belirtilmektedir. Karar, oy çokluguyla alinmasina ragmen, çogunluga katilmayan üyenin, EPDK’nin ulusal stokla ilgili düzenleme yapma yetkisinin olmadigina itirazi bulunmamaktadir. Dava açmakla, idari para cezasinin tahsili zaten duracagindan, davacinin yürütmeyi durdurma talebinin yersiz oldugu gerekçesiyle karara katilmamistir. Kurum’un, ulusal stokla ilgili düzenleme yetkisinin olmadigi açiktir.

EPDK’nin ulusal stokla ilgili yaptigi diger düzenlemeler de sikintili

EPDK’nin yürütmesi durdurulan düzenlemesine baktigimizda Kurum’un ulusal stok düzenlemesi yapmaya yetkili olmadigi gibi, ehil de olmadigi anlasilmaktadir. Piyasaya yeni giren veya is hacmi düsük olan dagiticilara 3 bin 300 ton stok bulundurma yükümlülügü getirilmesinin hukuki, ticari veya mantiki mazereti olamaz. Yönetmelik hükmü, iyi ki EPDK yetkili degilmis dedirtecek türdendir. Piyasadaki rekabeti düzenlemekle görevli bir Kurumun, piyasaya girisi önleyici hükümler içeren yönetmelik çikarmamasi gerekirdi. Anlasilan, dagiticilarin lisans basvurularinda 60 bin ton projeksiyon verecegine dair kanun hükmünden yola çikarak, Kurum, önce 60 bin ton yillik beyaz ürün satis zorunlulugu getirmis, ardindan bu satis tutarina göre, 20 güne isabet eden, en az 3 bin 300 ton stok bulundurma yükümlülügü getirmistir. Oysa 5015 sayili Kanun’da 60 bin ton asgari satis sinirlamasi da bulunmamaktadir. Lisansa basvuranlardan projeksiyon istenmesi, en az satis sinirlamasi olarak yorumlanmamalidir. 3 bin 300 tondan az olmamak üzere stok bulundurma yükümlülügünün hukuki dayanagi olamaz. Yillik belli bir miktar satis zorunlulugu olsaydi bile, bu zorunlulugun ise baslandigi gün uygulanmayacagi kesindir. Hiçbir firma ise basladigi gün 165 ton ürün satamaz. Piyasaya giriste 3 bin 300 ton stok aranmasina, ulusal stok bahane edilmemelidir. EPDK’nin ulusal stokla ilgili yaptigi diger düzenlemelerde de hassas düsünülmedigi ortadadir. Karasularimizdaki tankerler stoktan sayildigi halde, tesisin on metre uzagindaki tanker stok hesaplamasinda dikkate alinmamistir.

LPG Sektörü Bu Süreci Iyi Degerlendirmeli

5015 sayili Kanun’un 16. maddesi hükmünden ve Danistay kararlarindan anlasildigi gibi EPDK’nin ulusal stokla ilgili düzenleme yapma yetkisi yoktur.

Ulusal Petrol Stok Komisyonu konuyla ilgili düzenleme yapana kadar, EPDK, ceza kesemeyecektir. Komisyon kararinin geçmise yürütülmesi mümkün olmayacagindan önceki tespitlerden veya bildirimlerden yola çikilarak idari para cezasi düzenlenemeyecek.

LPG Piyasasi Kanunu’ndaki 20 günlük stok bulundurma yükümlülügünü ulusal stok yükümlülügünden ayri düsünemeyiz. Zira, LPG Piyasasi Lisans Yönetmeligi’yle, 20 günlük stok bulundurma zorunlulugu, 5015 Sayili Kanunun 16. maddesine baglanmistir. Dolayisiyla, EPDK, LPG piyasasinda da stok düzenlemesi yapamaz. Komisyon karar verene kadar, LPG piyasasinda da stok yetersizliginden idari para cezasi düzenlenmeyecek.

Ulusal Petrol Stok Komisyonu, stok tutus sekliyle ilgili düzenlemesini yapip, taraflara duyurmadigi sürece, ulusal stok tutma zorunlulugu baslamaz. Komisyon’un kararindan sonra, bu kararda belirlenen süre ve sekle uygun stok tutulmasi zorunlu hale gelir.

Ulusal Stok Komisyonu, LPG piyasasinda 10 günden fazla stok bulundurulmasi yönünde karar vermeyecektir. Enerji Bakani’nin Anadolu’daki LPG dagiticilarina verdigi sözün aksi yönde bir karar Komisyon’dan çikmaz. Ulusal petrol stogu olarak stoklanmasi kolay ve ucuz ürünler tercih edilecektir.

LPG sirketleri, ceza düzenlenemeyecek olan bu süreyi iyi degerlendirerek, stok kapasitelerini ve fiili stoklarini en az on güne çikarmalidirlar. 

Mehmet EFE

Önceki LPG Kullanimi Tarih Olacak – Temmuz 2010

ANADOLU LPG VE AKARYAKIT SANAYİCİLERİ VE İŞADAMLARI DERNEĞİ

Email: merkez@anadolulpgdernegi.org.tr

2022 © Tüm Hakları Saklıdır.